Dotace z IROP pomohou ve Šluknovském výběžku
30.1.2020Turistický festival s muzikou!
13.2.2020Aktuality
Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem
Dva běhy dvoudenního akreditovaného semináře s tímto názvem pořádá MAS Český sever v rámci projektu MAP II ve spolupráci s Nová škola, o.p.s. pro čtyři desítky účastníků. Obsahem je vhodné nastavení spolupráce asistenta pedagoga a učitele, aby bylo vzdělávání efektivnější. Lektor PhDr. Zbyněk Němec, PhD. provedl učitele a asistenty pedagogů prvním dnem kurzu. Pokračujeme březnovými termíny.
Konkrétní kazuistiky s vazbou na legislativu probírali účastníci dvoudenního semináře Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem, který se pro velký zájem konal ve dvou bězích, v Městské knihovně ve Varnsdorfu ve dnech 10. a 11.2.2020.
Asistenty pedagogů najdete v České republice hrubým odhadem skoro v každé druhé třídě. U veřejnosti možná dochází k částečnému nepochopení jeho úlohy ve třídě. Asistent pedagoga primárně poskytuje podporu učiteli při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Asistent pedagoga pracuje podle potřeby s žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. Takto to stanoví vyhláška. Praktickým cílem a záměrem je, aby učitel měl více času na práci s žáky či konkrétním žákem, asistent pedagoga proto po dohodě s učitelem plní méně kvalifikované úkoly (koneckonců nemusí mít pedagogické vzdělání a asistentů pedagogů s vysokoškolským vzděláním je 17%).
Základní rolí asistenta pedagoga je tedy podpořit učitele tak, aby sám učitel získal více času a prostoru pro individuální pedagogickou práci s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami. Zásadní je spolupráce asistenta pedagoga a učitele a jejich vhodné nastavení rozdělení kompetencí v rámci vzdělávání.
Semináře budou pokračovat v březnových termínech pod vedením Mgr. Kateřiny Bártové. Tématem budou praktické otázky práce asistentů pedagoga v prostředí konkrétní školy, v podpoře konkrétního pedagoga a při práci s konkrétními žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Účastníci dostali na příští setkání domácí úkol.
Zadání samostatné práce:
- Sledovat vztah AP-U, práce AP s žákem se SVP, komunikaci AP s rodiči žáka, komunikace AP s ostatními učiteli
- Přinést – popis dvou situací z praxe: A) příklad dobré praxe – co se povedlo, zdařilo, z čeho jste měli dobrý pocit; B) příklad situace, u které si nejste jistí s jejím řešením, kterou byste chtěli rozebrat
Semináře uspořádal MAS ČESKÝ SEVER v rámci projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání II pro SO ORP Varnsdorf a SO ORP Rumburk CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0009704.