Připravili jsme pro vás nabídku přednášek populární české psycholožky Dr. Lidmily Pekařové na DVD. Pro bezplatnou zápůjčku můžete vybírat z následujících titulů (název a anotace přednášky):
DVD je rozděleno do šesti kapitol, ve kterých se mimo jiné dozvíme cenné informace, jak rozpoznat dítě s poruchou pozornosti a jak je odlišit od dítěte nevychovaného, které je pouze bezohledné a ruší. Jak zvládnout neklid u dítěte a co lze a co nelze pedagogicky odstraňovat. Co je vrozená dispozice pro učení kontra osobnost dítěte a jak postupovat, abychom neublížili ani sobě, ani dítěti. Jak spolupracovat se školkou/ školou, jak poznat zralost pro školní docházku, jak volit sportovní aktivity a na co se zaměřit v přípravě na povolání. DVD je plné poznatků, ověřených v praxi, které pomohou rodičům i pedagogům a zároveň vedou ke spolupráci školy a rodiny v zájmu dítěte.
To, že komunikujeme, neznamená, že si vzájemně i rozumíme. Jak používat správné výrazy přiměřené věku dítěte, kdy použít gesta, jak nedělat dítěti mluvčího a nechat ho, ať se samo rozhoduje a učí v kontaktu s ostatními lidmi. To a mnohem více je obsahem přednášky o komunikaci. Pokud v dobré víře dětem posluhujeme a nenecháme je samostatně jednat, řešíme jejich věci, aniž by musely přemýšlet a reagovat, nedáváme jim prostor, pak ničíme jejich aktivitu. Samostatnost a radost z toho, že své věci zvládají, nevychováme tím, že za ně všechno vyřešíme. Důsledek – nás i je čeká těžké období puberty, kdy vymáhají posluhu, na kterou byly zvyklé a odmítají se podílet na chodu rodiny a přijímat odpovědnost.
Chyby v komunikaci s dětmi: Používáme nesprávné výrazy, pitvoříme se a používáme „siamskou řeč“ (papali jsme, houpali jsme se, jdeme do vaničky). Děti strašíme a vyhrožujeme, když dítě hned neposlechne (počkej, až přijdeš domů a pak se nic neděje) místo toho, abychom ho zadrželi a počkali, až domluvenou činnost vykoná. Nevedeme rozhovory v klidu až po té, co jsme si zajistili pozornost dítěte (když je zabráno do hry, tak nás neslyší).
Paní doktorka Pekařová reaguje na dotazy rodičů k výchově dětí, školní zralosti, jak zacházet s kapesným, jak zaujmout neposedné dítě, lítostivé nebo přecitlivělé dítě, co dělat, když prarodiče děti kazí, když se dítě ráno loudá a mnoho dalších dotazů. Praktické rady vás jistě osloví.
Na otázku „Jak reagovat na agresi u ostatních dětí“ radí, ovlivňovat to, co ovlivnit můžeme. Reagovat na situaci tak, abychom odstranili možnost být agresivní a vypěstovali návyk, že se nevhodné chování nevyplácí.
Výchova dětí začíná pozdě a ve výchově je mnoho negativismu. Rodiče se mohou naučit pozitivně jednat a přenést na děti tento vzor. Ne soustavné zákazy a negace, ale pozitivně a příkladem. Je zajímavé, že si své negativní postoje ani neuvědomujeme a neustálá NE ani neslyšíme. Zabíjíme u dětí sebedůvěru a nenecháme je samostatně myslet a jednat, ani přiměřeně věku rozhodovat.
Matky vládnou výchově, otcové se z výchovy stahují přesto, že jejich úloha je ve výchově chlapců i dívek nezastupitelná. Jako vzor mužského chování pro chlapce a na úrovni vztahové pro dívky.
Přednáška je velmi dobrý náhled na situaci pro rodiče i pedagogy, kteří mají zájem uvidět možnosti a zavést změnu, pokud uvidí možnost, která pomůže oběma stranám. Vždyť děti jsou dobrými učiteli.
Téma, které Vás určitě osloví a čím dříve s výchovou k odpovědnosti a samostatnosti začnete, tím lépe se Vám i dětem v pubertě povede. V pubertě je již člověk hotový a výchova vlastně končí. Dobrou pubertu si musíme připravit již od věku 6 let, kdy začínáme vést dítě k pravidelným povinnostem. Puberta sčítá chyby naší výchovy. To, co dítěti nevadí, puberťáka dráždí. Co puberťák neunese? Napomínání - je samostatný.
Poučování – vnímá jako nadřazenost. My vypínáme dětem mozek a posluhujeme, abychom se cítili nepostradatelní. Trpíte-li snahou pečovat - kupte si raději morčata. Pečování to je ničení, hezké dětství to je úspěch! Úspěch zažije dítě z toho, že ho někdo potřebuje, počítá s ním, je užitečné pro rodinu a podílí se, dostane pochvalu a uznání. Pokud děti nebyly vedeny a jsou jen napomínány a poučovány, jejich agresivita roste. Chtějí posluhu, která jim ovšem nevelí! Chtějí právo + svobodu a musíme je naučit, že druhá polovina rovnice je povinnost a odpovědnost. O pubertě rozhodují vzory! Syn pečuje o matku, nikdy naopak! Proč neumí rodič vychovávat? Nemá své zájmy a tak posluhuje, chce zůstat nepostradatelný, napodobuje starý svět, který už není.
Rizika sexuální aktivity:
neodpovědnost - nesoběstačnost - závislost - vydírání,
neschopnost starat se (teď o mámu či tátu, pak o potomka).
Pokud mají vychovanou odpovědnost, není se čeho obávat.
V záznamu přednášky, která trvá více jak 150 minut, se dozvíte i spoustu dalších myšlenek. Některým se zasmějete, u některých se přistihnete, že je to možná pro Vás téma, o kterém stojí zato přemýšlet. Přejeme Vám, abyste si kamarádskou pubertu stihli připravit včas anebo přizvali starší děti ke spolupráci na řešení, stejně tak, jako rodiče ze Svitav. Ukázka vizte https://www.youtube.com/watch?v=HWlCx--_quM
V případě zájmu o zápůjčku kontaktujte Lenku Svobodovou (lenka.svobodova(zavináč)masceskysever.cz), domluvte termín zápůjčky a způsob předání.
Bezplatné zápůjčky přednášek Dr. Lidmily Pekařové na DVD realizujeme v rámci projektu MAP II. Zápůjčky a promítání probíhají výhradně zdarma pro aktéry ve vzdělávání v ORP Rumburk a ORP Varnsdorf. Náklady jsou hrazeny z projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání II pro SO ORP Varnsdorf a SO ORP Rumburk CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0009704. Projekt realizuje MAS Český sever, z.s.